Koffieconcert met Hanneke Rouw op cello

Wanneer:
28 augustus 2016 @ 12:30 – 13:30
2016-08-28T12:30:00+02:00
2016-08-28T13:30:00+02:00
Waar:
Uitkijktoren De Koepel
Boslaan 90
6741 KG Lunteren
Nederland
Kosten:
€10,00
Contact:
Evert-Jan Moraal
0651492740

BESTEL HIER UW CONCERT KAARTEN

[gravityform id=”24″ title=”false” description=”false”]
Celliste Hanneke Rouw

Celliste Hanneke Rouw

Hanneke Rouw is op acht jarige leeftijd begonnen met cello spelen. Met veel plezier heeft ze lessen gevolgd bij Rata Kloppenburg, Maria Hol en Ran Varon. Op haar zestiende speelde ze solo met het Jeugd Strijkorkest Constantijn (nu Het Britten). In hetzelfde jaar won ze een eervolle vermelding op het Prinses Christina Concours. Ondanks haar passie voor de cello is Hanneke microbiologie gaan studeren in Wageningen. Na haar afstuderen in 2011 heeft ze besloten om alsnog voor de cello te kiezen. Hanneke heeft gestudeerd bij Martijn Vink aan de Luca School of Arts in Leuven.
Voor dit bijzondere concert in De Koepel met haar prachtige akoestiek speelt Hanneke Rouw: J.S. Bach – Eerste suite in G, BWV 1007 en de vierde suite in Es, BWV 1010.

Het celloconcert bestaat meestal uit drie delen en werd vooral in het classicisme en de romantiek veel gebruikt. Toch werden er ook voor en na die tijd celloconcerten geschreven. Ooit was de cello een standaard solo instrument in concerten van componisten als Vivaldi, Karl Stamitz en Boccherini. Maar aan het eind van de 18e eeuw raakte hij uit de gratie. Zijn weinig doordringende toon die inderdaad zwakker is dan die van de viool werd te zwak geacht tegenover de steeds groeiende orkesten. Haydn schreef nog een tweetal concerten en een concertante symfonie voor het instrument. Mozart negeerde het instrument geheel en Beethoven ruimde er slechts een plekje voor in binnen zijn tripelconcert, net als veel later Brahms in zijn dubbelconcert.Cello
De meeste componisten die in de 19e eeuw celloconcerten schreven, legden daar weinig eer mee in en hun werken werden vrij snel vergeten: Offenbach (1848), Sullivan (1866), Anton Rubinstein (1864 en 874), Henri Vieuxtemps (1876 en 1880) en Victor Herbert (1893) bijvoorbeeld. Wèl succesvol waren Schumann (1841), Saint-Saëns met zijn 1e concert (1872), Lalo (1877) en uiteraard Dvorak (1895 en in feite zijn tweede concert na een ietwat mislukte opzet uit 1865) plus Richard Strauss met zijn Don Quixote uit 1896/7. Zij toonden duidelijk aan dat de cello effectief een heel goed solo instrument kan zijn mits goed en vooral met gevoel aangepakt.
Een aantal belangrijke latere, 20e eeuwse componisten heeft helaas het instrument ook weer verwaarloosd. Wat zou het niet mooi zijn geweest wanneer we over celloconcerten van bijvoorbeeld Berg, Ravel, Sibelius, Nielsen, Bartók en Stravinsky zich solistisch over het instrument hadden ontfermd. Sommige componisten wachtten daarmee tot het eind van hun carrière: Elgar bijvoorbeeld pas in 1918/9, Shostakovitch in 1959 en 1966.
In de 20e eeuw was er vrij plotseling een goot aantal fantastische cellisten – van Casals tot Wispelwey – en aan hen als inspiratiebron is een herleefde belangstelling bij componisten voor dit concertsegment te danken. Als eerste en een van de belangrijkste moet natuurlijk de Catalaan Pablo Casals worden genoemd. Hij was bijvoorbeeld de reddende engel van het celloconcert van Elgar dat al gauw na een weinig gelukkige première in vergetelheid dreigde te raken en dat hij gelukkig in 1945 nog door EMI liet vastleggen. Ook Arnold Schönberg met zijn celloconcert uit 1933 en Donald Tovey met zijn een uur vergende concert uit 1937 (dat op een beroerd klinkende Symposium cd is bewaard) danken hun inspiratie aan Casals.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Om deze website te gebruiken, gebruiken wij de volgende technisch vereiste cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Weiger cookies
Accepteer cookies